Vroeger was het ideaal om met algemene zoekoptimalisatie-technieken uw website online te plaatsen. Vandaag zijn er zoveel verschillende bedrijven met gelijkaardige activiteiten actief op het internet dat een andere, meer gerichte aanpak beter zou past binnen uw online marketing strategie.
Lokale optimalisatie voor zoekmachines betekent dat je door middel van SEO een bepaalde groep van personen probeert aan te spreken. Deze groep van mensen zijn meestal demografisch bepaald binnen een streek of gebied.
Als je zoekt op het internet op een bepaalde term of een paar termen, dan krijg je vaak meer dan 10 000 resultaten. Als verkoper van een product of dienst is het dan ook meer interessant om mensen uit de buurt goed te kunnen bereiken in plaats van iemand die bijvoorbeeld 1000km verder woont (tenzij het product of dienst internationaal verkocht wordt).
De personen die klant kunnen worden, zitten in een bepaalde gemeente, provincie, gewest of land.
Wij helpen om gericht de juiste personen aan te spreken.
In een eerste stap doen we onderzoek naar welke personen geïnteresseerd zouden kunnen zijn in uw product en wat zij gemeen hebben (bijvoorbeeld: Ze wonen in Oost-Vlaanderen).
Daarna kijken we om de inhoud van de website aan te passen om deze groep van mensen zo goed mogelijk aan te spreken.
Door op lokale bedrijfslijsten de website en bedrijfsgegevens te plaatsen, kan meer gericht bepaald worden welke mensen de website bezoeken voor informatie.
Als laatste staan we ook in om een online-marketingcampagne te starten door middel van advertenties.
Stel u heeft een supermarkt in Kruishoutem. Iemand woont in Kortrijk maar werkt Kruishoutem. Opeens herinnert die persoon zich dat hij nog boodschappen moet kopen. Hij neemt zijn smartphone en zoekt op 'supermarkt' zodat hij na zijn werk in Kruishoutem nog de nodige zaken kan gaan kopen. Dan is het belangrijk om uw bedrijfsnaam bovenaan de zoekresultaten te hebben (en liefst een paar keer).
Een andere persoon werkt in Brugge en zoekt 'supermarkt' in een zoekmachine, dan zal die persoon eerder op zoek zijn naar een supermarkt in de buurt van Brugge in plaats van Kruishoutem. Deze persoon zal minder snel iets gaan kopen bij een winkel die ver uit de buurt is.
In beide voorbeelden hierboven zoekt iemand achter een supermarkt maar de streek is anders. Bij algemene SEO zou er ook een investering moeten gebeuren voor de persoon uit Brugge terwijl deze persoon niet vlug even 50km zich zal verplaatsen. Bij lokale/gerichte SEO is er dus een grotere Return On Investment.
Hier zijn een paar zaken die echt moeten gecontroleerd worden om lokaal goed gevonden te worden:
Bedrijfsgegevens
On-site
Off-site
Op de website zelf raden wij ook altijd aan om gestructureerde gegevens te gebruiken. (Deze worden nog niet gebruikt als ranking factor)
Wil je goed scoren? Volg dan zeker deze tip:
Elke bestaande website moet snel opgeruimd worden. Waar moet er zeker op gelet worden:
Deze zijn een paar tips die we geven, die al een zeer grote impact hebben op de vindbaarheid van een website.
Wij zijn bezig met een paar testen om lokaal nog beter te scoren. Als wij de resultaten hebben, dan plaatsen we onze bevindingen hier zeker en vast. Kom dus geregeld eens terug, of volg ons op sociale media.