Sleutelwoorden, iets van het verleden?

Online marketing
SEO

Content marketing was eenvoudig. Men ging een woord meerdere keren gebruiken op een pagina en die pagina ging goed scoren voor dat woord in Google en andere zoekmachines. De zoekalgoritmes veranderen voortdurend, dus zou het kunnen zijn dat deze techniek niet meer werkt?

De geschiedenis van sleutelwoorden

Het internet evolueert zeer snel en lang geleden (een paar jaar dus) scoorden websites goed door een woord gewoon vaak te gebruiken in de tekst.

Op een bepaald moment hebben de zoekmachines een update doorgevoerd waarbij sleutelwoord-spammers afgestraft werden. Daarbij werden pagina’s beloond die een 'natuurlijk' aantal keer het woord gebruikten in de tekst. Als een pagina te vaak een woord gebruikte, werd die gestraft.

Verplaatsing van sleutelwoorden naar relevantie

We zien een verplaatsing naar onderwerpen / relevantie in plaats van sleutelwoorden. Hierdoor kan een pagina die een bepaald woord niet vaak gebruikt in een tekst toch bovenaan de zoekresultaten staan. Als een pagina meer opgesteld is voor bezoekers, dan zullen zoekmachines een website hiervoor belonen.

Moeten we dus alle ‘praktijken’ vergeten die in het verleden wel werkten?
Nee!
Zo is het nog altijd aangeraden om de belangrijkste woorden te gebruiken in de titels op de pagina en ook de omschrijving af te stemmen op het onderwerp. Nu is het beter om teksten te schrijven voor bezoekers van de website en niet enkel voor zoekmachines. Als een afbeelding een verhaal kan vertellen, gebruik gerust een afbeelding maar zorg voor een afbeeldingsomschrijving.

De toekomst van content marketing

Niemand heeft een glazen bol. Door een nieuwe update van het zoekalgoritme wordt er nu gebruik gemaakt van AI of artificiële intelligentie om de rang van een webpagina te bepalen. Wie weet wat een zelflerende machine zal leren?

Wij denken dat we dus in de toekomst nog vaker zullen zien dat unieke inhoud die antwoord geeft op de vragen van de bezoekers, beter zal gevonden worden. Wil je dus toekomstgericht te werk gaan, volg deze stappen bij het opstellen van de inhoud van uw website:

  • Schrijf inhoud voor uw bezoeker
  • Zet de belangrijkste woorden in uw titels
  • Gebruik afbeeldingen of video’s om een verhaal te vertellen
  • Vertel een verhaal uit eigen ervaring of die van anderen

Deel deze blog

Veel mensen zeggen dat de GoudenGids duur is... maar krijg je dan ook waar voor je geld? Wij zochten het uit! Een bedrijf is…
Heel wat bedrijven werken met heel specifieke machines, en hiervoor zijn er nog geen programma's ontwikkeld om de historiek…
Het ondertekenen van papieren documenten brengt altijd overlast mee. Een papiertje kan verloren gaan, of het komt niet snel…