Wij horen geregeld verhalen over verborgen kosten of slechte dienstverlening van mensen die op zoek zijn naar een betrouwbare partner om een website te bouwen. Het is dan ook niet evident om deze mensen te overtuigen van onze bedrijfswaarden en expertise om een website voor hen te maken.
Daarom hebben wij een kritische vragenlijst opgesteld met de opmerkingen die we vaak te horen krijgen. Stel dus zeker deze 10 vragen voor u een website laat maken. Onderaan deze pagina kunt u trouwens de vragenlijst downloaden en afdrukken. U heeft al een website maar wilt weten of die goed gebouwd is? Geen probleem, wij bieden een gratis website analyse aan.
Vragen over de technologie
- Kan het bedrijf een demonstratie geven van hun beheersysteem?
Als het webbedrijf een demonstratie of voorbeeld kan tonen van hoe hun systeem werkt, dan weet je zeker hoe u uw eigen website zal moeten beheren. Volledig op maat is een argument die misschien zal opgeworpen worden, maar pas hiervoor op. Als u geen demo te zien krijgt, kan dit een signaal zijn dat het eindproduct van uw project niet is wat u in gedachten hebt.
- Extra functionaliteiten behalve inhoud aanpassen
Een website beheren is niet gemakkelijk. Daarom zijn bepaalde functionaliteiten handig om als beheerder te hebben. Bezoekersaantallen, pagina analyse, mobiele preview, ...
- Proprietair of open-source?
Een online project wordt vaak op een open-source platform gemaakt. Als u weet welk platform, dan kan je gericht vragen stellen naar de voordelen en nadelen van dat platform. Ook is er veel informatie beschikbaar op het internet over hoe goed dat platform werkelijk is.
Als het een volledig eigen systeem is, dan is het belangrijk om een demonstratie te krijgen maar ook om te weten hoeveel ontwikkelaars er aan het systeem werken. Een open-source platform heeft vaak meer dan 1000 ontwikkelaars die eraan werken. Een eigen (niet open-source) systeem vaak niet meer dan 10... 1000 paar ogen zijn altijd beter dan 10 als het om veiligheid, updates, enzovoort gaat.
Project verloop en duur
- Project verloop?
Vaak verloopt een online project in grote lijnen hetzelfde. Daarom is het interessant om te weten hoe het bedrijf te werk gaat.
- Tijdspanne?
Hoe
snel kan het bedrijf een website opleveren? Als die termijn zeer kort
is, dan kan je de vraag stellen indien het bedrijf wel genoeg werk
heeft. Als het termijn zeer lang is, dan weet je dit op voorhand en kan
je afwegen indien dit ook in uw planning past.
Prijs en kosten
- Domeinnaam en webhosting?
Een
domeinnaam is de link naar de website. Hosting is eigenlijk de server
waar de website op internet staat. Sommige bureaus verplichten hun
klanten om bij hen de domeinnaam en hosting te nemen. Anderen laten de
keuze aan de klant maar stellen wel bepaalde minimum eisen van de
hosting.
Bij deze vraag krijg je dan ook direct de (terugkerende) kost van de hosting te horen.
- Vaste en terugkerende kosten / prijs?
Over
de kosten van elke project moet er zeer duidelijk gecommuniceerd worden.
Wat zijn de vaste kosten en wat zijn de terugkerende kosten? Zo kan je
de prijzen goed vergelijken. De goedkoopste is niet altijd de beste, dus
vraag zeker ook eens wat u krijgt voor de prijs. Is er een onderhoudscontract en indien wel, wat gebeurd er tijdens het onderhoud...
Wie is de eigenaar?
- Eigendom van de site?
Wie
is na oplevering de eigenaar? Met andere woorden, blijft
het webdesign bedrijf eigenaar van de code, of kan de klant aan de
broncode van de website... Beter veilig zijn, en maken dat als er een
probleem zich voordoet, dat u toch eigenaar bent of kan zijn van de
broncode van de website. Zo kan je gemakkelijk overstappen naar een
ander webbedrijf als er een dispuut zou zijn. Laten we hopen van niet,
maar je weet nooit...
- Wie maakt er mijn online project?
Wij maken altijd alles binnenshuis. Ook komen onze klanten in direct met de persoon of personen die hun website maakt. Toch is dit niet altijd zo. Deze vraag is belangrijk naar support toe. Hoe meer
tussenpersonen, hoe langer je zal wachten op support. Ook is het
belangrijk bij outsourcing om te vragen wie het precies zal maken en indien je direct contact met die personen kunt hebben. Outsourcing komt vaak voor bij consultant en puur grafische bedrijven.
Andere diensten
Er draait veel rond een website / webapplicatie / e-commerce . Een
website moet namelijk eenvoudig gevonden worden, er mooi uit zien,
enzovoort. Daarom is het handig om te weten of het bedrijf nog andere
diensten aanbiedt. Een paar voorbeelden van interessante zaken zijn:
fotografie, online marketing, online adverteren, mailings, vertalingen,
...
Waarom? Een webbureau kan een prachtige website maken, maar als
die niet gevonden wordt omdat het bureau geen online marketing kennis
heeft.... waarom dan een website laten maken?
Download en print deze lijst van vragen