Online of offline adverteren?

Online marketing

De laatste jaren maken bedrijven steeds meer gebruik van online reclame en lijkt offline reclame op de achtergrond te verdwijnen. Maar wat moet je nu doen om als KMO het grootste bereik te creëren en wat kost online reclame eigenlijk?

Is traditionele reclame nog interessant?

Je kent vast wel het volgende gevoel: je loopt voorbij een reclamebord, zapt langs een reclamespot of bladert doorheen een advertentie. Eigenlijk heb je de reclame nauwelijks opgemerkt of heb je zelfs geen idee waarover ze gaan. Traditionele marketing is een vorm van PUSH-marketing: je bereikt iedereen (mannen, vrouwen, ouders, senioren, jongeren,...) met uw reclame. Heeft adverteren in traditionele media dan nog wel een nut? Uiteraard! Uit onderzoek blijkt dat traditionele media nog steeds nuttig is. Niet alleen zorgen ze door een andere manier van adverteren voor een unieke consumentenervaring maar bereiken ze een aparte doelgroep. Ja, er zijn nog steeds mensen die online niet te bereiken zijn.

Welkom in 2015

Door online reclame te voeren via sociale media en te adverteren in zoekmachines, kan je op een eenvoudige manier snel de juiste doelgroep bereiken. Met andere woorden je bereikt de mensen die interesse tonen in uw product en boodschap. We spreken hier over PULL-marketing.

Het voordeel van PULL-marketing is dat mensen jouw boodschap niet alleen gaan delen, maar ook hun mening geven over jouw product. Met andere woorden ze voeren online een vorm van mond aan mond reclame uit. Belangrijk hierbij is om te weten dat mensen nog steeds bij 67% van hun aankoopbeslissingen beïnvloed worden door mond aan mond reclame. En 93% van de consumenten geeft aan dat ze mond aan mond reclame de meest betrouwbare bron van informatie vinden. Omdat het sneller is om het publiek te bereiken via online reclame gaan de budgetten voor online reclame bij de meeste bedrijven alleen maar in stijgende lijn.

push-marketing
pull-marketing

Kostprijs offline versus online marketing

Een vraag die wij regelmatig krijgen is het verschil in kostprijs tussen online en offline adverteren. Offline adverteren is in het algemeen duurder dan online adverteren. De budgetten kan je niet kiezen en liggen vast bij de traditionele media. Deze zijn bepaald op basis van het aantal lezers, luisteraars, kijkers,... die bereikt kunnen worden.

Het voordeel van online reclame is dat je zelf uw budget kan bepalen. Het gevaar is dat je nu niet "low budget" mag gaan denken bij online adverteren. Met een laag budget bereik je niet veel mensen en zal jouw marketingcampagne falen. Online adverteren kan je doen in zoekmachines (SEA) of via sociale media zoals Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube. Adverteren via zoekmachines zorgt ervoor dat jouw advertentie bovenaan komt te staan, adverteren via sociale media zorgt ervoor dat jouw advertentie een groot doelpubliek bereikt op basis van jouw voorkeuren. Doelgroepbepaling van sociale media kan heel ver gaan. Bijvoorbeeld: je start een nieuw vegetarisch restaurant in Gent op. Dan kan je gaan adverteren op regio Gent, leeftijd vanaf 20 jaar, geslacht bepalen met bepaalde interesse in koken, vegetarisch eten, ecologie,...

Bij SEA worden jouw advertentiekosten berekend op basis van een dagbudget. Bij sociale media worden jouw advertentiekosten per post/advertentie berekend. Bovendien kan je sociale media ook steeds gebruiken zonder te adverteren.

Combineer het beste van twee werelden

Traditionele reclame lijkt naar de achtergrond te verdwijnen, maar dit is niet volledig nodig. De beste aanpak en dus het grootste bereik voor uw doelgroep is om beide soorten van reclame te gebruiken en complementair met elkaar te maken. Natuurlijk is het ook afhankelijk van de branche zelf welke soort marketing u kiest. Beide soorten marketing hebben elk hun voordelen. Online marketing houdt bijvoorbeeld in dat u e-mails stuurt naar klanten met een aantrekkelijk aanbod, of dat uw advertenties onmiddellijk de doelgroep bereiken. Maar zoals we eerder al aangaven: niet iedereen gebruikt het internet en via traditionele media is het dan weer mogelijk om echt iedereen te bereiken.

Bij ons krijgt u het juiste advies voor uw onderneming. Op maat van uw marketingconcept, uw branche krijgt u de juiste kanalen toegewezen.

Deel deze blog

Veel mensen zeggen dat de GoudenGids duur is... maar krijg je dan ook waar voor je geld? Wij zochten het uit! Een bedrijf is…
Heel wat bedrijven werken met heel specifieke machines, en hiervoor zijn er nog geen programma's ontwikkeld om de historiek…
Het ondertekenen van papieren documenten brengt altijd overlast mee. Een papiertje kan verloren gaan, of het komt niet snel…